אחת המשימות המרכזיות של בית הספר כיום, היא להכין את התלמידים לעתיד בו יש חשיבות רבה לשימוש והבנה של טכנולוגיה. קיים יתרון לבתי ספר בהם מתקיימת סביבת למידה המאפשרת לתלמידים התמודדות עם מקורות מידע רבים ומגוונים, כלים אינטראקטביים ליצירת ושיתוף תכנים, כלים לתיעוד והצגת תוצרי הלמידה.
השימוש בכלים האלו מאפשר פיתוח יכולות של למידה אקטיבית, יכולת התמצאות והערכת מקורות המידע, גיוון בדרכי התקשורת, שיח משותף, ויזואלזציה של תכנים ועוד.
אחד היתרונות בשימוש בספרי לימוד דיגיטליים, הוא האפשרות לחבר אותם לסביבות עבודה רבות, לחומרי העשרה נוספים, ליצירת קבוצות לימוד וכד', וכך מעבר לערכים הלימודיים ניתן לפתח גם את "האוריינות הטכנולוגית".
הנה 4 רעיונות שתוכלו ליישים מיד.
1. הוספת שאלונים ומשימות ע"ג ספרי הלימוד הדיגיטליים
אחת השיטות לרכישת ידע חדש היא למידה ותרגול. ניתן להשתמש בשאלונים ומבחנים מסוגים שונים בהתאם לתכנים המופעים בספר הלימוד הדיגיטלי. לכל חלק בספר אפשר לחבר שאלונים באמצעות קישור לכלים כגון: Google Forms, Quizlet, Socrative, Mentimeter ועוד. כמו כן, ניתן להשתמש במחולל השאלונים במערכת Classoos.
2. פעילויות ללמידה שיתופית
למידה בספר דיגיטלי מאפשרת לחבר את התוכן הנלמד לפעילויות בהן מורים ותלמידים יוצרים תוכן משותף. למידה שיתופית מאפשרת לתלמידים לדון בתכני הספר, להרחיבם ולהסבירם זה לזה. ניתן לקשר לכל נושא בספר – מצגות ומסמכים משותפים, לוחות השראה, משימות ארגון ומיון מידע ועוד.
3. וידאו: שילוב סרטונים בספרי הלימוד
דו"ח בזק 2018 הראה כי 92% המתלמידים בגיל 13 ומעלה משתמשים ביוטיוב ככלי עזר בלימודים. ברשת קיים "אוקיינוס" של סרטונים העוסקים בתכנים הנלמדים ומאפשרים הרחבת ידע, המחשה, התמודדות עם דילמות ועוד. את הסרטונים האלה ניתן לקשר לספרי הלימוד הדיגיטליים ובכך להעשיר את התוכן הנלמד.
4. התאמה לשונות התלמידים
בספר הדיגיטלי המורה יכול לשתף תכנים ומשימות ברמת קבוצת הלימוד אך גם ברמת התלמיד הבודד. בכך קיים פוטנציאל לקידום פדגוגיה חדשנית שנותנת מענה לשונות בין התלמידים ומאפשרת למידה אישית ומותאמת על פי הצרכים האינדיווידואלים שלהם. לכל תלמיד מתאפשר ללמוד ולתרגל משימות בהתאם לרמתו וקצב התקדמותו.