טוב, חשבתם על זה לא מעט, והגעתם למסקנה שהגיע הזמן שגם בית הספר שלכם צריך לעבור ללימודים דיגיטליים. מסביב מדברים על זה כל כך הרבה, משרד החינוך נותן רוח גבית, והתחושה היא שכל בתי הספר האחרים שבסביבה כבר התחילו לבצע את המעבר או לפחות לבדוק את הנושא ברצינות.
טעות נפוצה לחשוב שמשמעות המושג "לימודים דיגיטליים" הוא מעבר מהשימוש בספרי לימוד מודפסים לשימוש בספרי לימוד דיגיטליים. ביג דיל. בפועל, ספרי לימוד דיגיטליים הם רק חלק אחד מ"ילקוט דיגיטלי" – סט של כלים ויכולות מתקדמות למורה, לתלמיד ולבית הספר. מדובר בשינוי משמעותי ומקיף הדורש תכנון והערכות מתאימה.
אז, מאיפה מתחילים? עם איזו שכבת לימוד? מה עדיף מחשבים או טאבלטים? איך רוכשים ספרי הלימוד דיגיטליים? מה העמדה של המורים בנושא? איפה ההורים בתמונה? והכי חשוב, איך הופכים את החגיגה לענין משמעותי באמת, ורגע, מה יהיה עם המורה ברוריה…?
אז הנה 7 דברים שצריך לדעת לפני שקופצים למים…
1. מי שמאמין מצליח
הנקודה הראשונה, ולטעמי החשובה ביותר, היא להסתכל פנימה ולבדוק שאתם בטוחים, מחוייבים ומאמינים לחלוטין במעבר ללימודים דיגיטליים ורוצים לבצע אותו מהסיבות הנכונות. מי שבטוחים בעצמם ובחזון הפדגוגי-טכנולוגי, יעשו פרויקט מצוין ויסחפו אחריהם את כל חדר המורים, התלמידים והנהגת ההורים. חשוב שתדעו כבר עכשיו – לא מדובר בספרינט קצר של זבנג וגמרנו. כמות האנרגיה שתידרש מכם במעבר היא גדולה, אבל מי שיעשו את הדרך בנחישות ותוך תכנון מתאים, יגיעו לארץ המובטחת ויזכו להנות מפירותיה והם רבים.
2. מדובר בפרוייקט
כמו בתחומים אחרים, גם המעבר ללימודים דיגיטליים הינו פרויקט לכל דבר וענין. כמו בכל פרוייקט, הגדירו לעצמכם מטרה, יעדים, לוחות זמנים, אבני דרך, תקציב, ומנו מנהל/ת פרוייקט מתוך צוות בית הספר. מספר מילים על מינוי מנהל/ת הפרויקט: לא פעם, בשל אילוצים שונים, אנו נאלצים למנות לתפקיד אנשי צוות שאינם מתאימים לחלוטין למשימה. בפרויקט המעבר ללימודים דיגיטלים חשוב מאוד שמנהל/ת הפרויקט יהיו שותפים לחזונכם, שיראה צעד קדימה, שיהיה להם נוח בעולם מתוקשב ושתהיה להם מילה בחדר המורים (איפה מוצאים כאלו, הא??…) הצלחה במינוי מנהל/ת הפרוייקט תגדיל משמעותית את הסיכוי למהלך נעים, מלמד, מעשיר וממנף, גם לביה"ס וגם למורים.
3. המורים הם המפתח
הנה משהו שביל גייטס אמר: "טכנולוגיה היא רק כלי, כדי לגרום לתלמידים לעבוד ביחד ולנטוע בהם מוטיבציה המורה הוא החוליה הכי חשובה". צודק.
המורים הם מחוללי השינוי, אם חדר המורים איתכם, אתם בדרך הנכונה. אין צורך שכל חדר המורים או אפילו רובו יתמכו במהלך בשלב ההתנעה. מנסיוני, בכל חדר מורים, יש קבוצה אחת שמביעה הסתייגות ואף חוששת מהמהלך, ומנגד תמיד תמיד יש את הקבוצה שפתוחה, מתרגשת וצמאה לשינוי.
4. מנו צוות הנהגה
מינוי של צוות ניהול / הנהגה לפרויקט מתוך חדר המורים הוא הכרחי ומהווה הזדמנות להעצים מורים שכרגע אינם מובילים אבל יפרצו קדימה עם השינוי. כל שצריך הוא צוות הנהגה של 3 עד 5 מורים שיוכלו להנהיג ולהוביל את בית הספר כולו.
אגב, גיל המורים שנבחרים לצוות ההנהגה ממש אינו חשוב, כבר ראינו מורים רבים, בכל גיל, שנראה שהתמלאו באנרגיה רבה ונראה כאילו רק חיכו שהשינוי יגיע.
5. להיות מורים למורים
כאמור לא הכל ורוד. באופן טבעי, בכל בית ספר יש גם מורים שהשינוי משיטת הלימוד המסורתית והמוכרת לטובת לימודים דיגיטליים גורם להם להסתייגות וללא מעט חששות וזאת עוד בשלב הדיבור על המעבר הצפוי. חשוב מאוד לזהות מורים אלה ולספק להם תמיכה מהרגע הראשון. ההשפעה של מורה שהצליח ו״עבר״ היא בלתי רגילה ומסייעת לסחוף מורים נוספים ובכך ומייצרת מעגל חיובי.
6. נחוצה הנהגת הורים מעורבת
במציאות הישראלית, המעבר ללימודים דיגיטלים כרוך בדר"כ בהוצאה כספית להורים. חשוב מאוד לרתום את הנהגת ההורים למהלך ולשתף בחזון ובהבנה שפנינו ללימודים ומשמעותיים יותר. חשוב להכין תוכנית מדויקת איך מסייעים לאלה שידם אינם משגת.
7. כשהעיניים של המורה ברוריה ינצצו…
לכל בית ספר יש את המורה ברוריה שלו. אחת המורות הטובות בבית הספר: ותיקה, מחוייבת, חינכה דורות של תלמידים ותמיד בהצלחה גדולה. למרות כל זאת, ברוריה לא תמיד פתוחה לרעיונות חדשים וקצת מתקשה עם שינוי. ברוריה תעשה בהתחלה פרצוף של "למה צריך את זה?", "לי מספיק הספר הישן וטוב שלי", "גם ככה הילדים כל היום עם מסכים מול העיניים" ויש עוד…
אבל יום אחד זה יקרה, ברוריה תצא משיעור עם עיניים נוצצות אחרי שהעבירה שיעור שאין שום אפשרות לעשותו עם "הספר הישן והטוב", שיעור שהצליח לחבר גם את יושבי הספסלים האחוריים בכיתה, שיעור שהיא בטוחה שפגש את התלמידים במקום הנכון, כזה שהתלמידים יקחו איתם גם הרבה אחרי הצלצול, שיעור שרק בשבילו היה שווה…
ביום שזה יקרה, תנו לעצמכם טפיחה על הכתף וחיזרו לעבודה שלעולם אינה מסתיימת.